Een Neusje voor verkeer: vier keer ontwikkelingen in Terneuzen

4-Traffic ondersteunt bij nieuwe ontwikkelingen

Van grote steden tot kleine dorpen; als 4-Traffic begeven we ons graag in alle hoeken van Nederland. Eén van die plekken, waar we al jarenlang met regelmaat terugkomen, is de gemeente Terneuzen. We kennen er inmiddels elke straat, bocht en parkeerplaats en vonden het daarom hoog tijd om eens te neuzen in de grote selectie onderzoeken die we uitvoerden in deze zuidelijke gemeente. In dit artikel lichten we vier parkeeronderzoeken in Terneuzen uit waarin we bijdroegen aan nieuwe ontwikkelingen.

1. Parkeercapaciteit bij herontwikkeling

Voor een ontwikkeling, waarbij een groot pand werd verbouwd tot vijf studio’s, onderzochten we of er in de directe omgeving voldoende openbare parkeerruimte beschikbaar was om de verwachte toename van drie voertuigen op te vangen.

Onze veldwerkers telden op het drukte moment (een werkdagnacht) en binnen een straal van 100 meter, hoeveel auto’s er stonden geparkeerd. Van de beschikbare 102 parkeerplaatsen waren er op het piekmoment 88 bezet. Inclusief de verwachte toename zou de bezetting uitkomen op 91 voertuigen, goed voor een parkeerdruk van 89%.

De gemeente Terneuzen hanteert een grens van 90% als maximaal aanvaardbare parkeerdruk. Uit onze analyse bleek dat deze grens in geen van de onderzochte situaties werd overschreden. Bovendien zagen we ook buiten de directe 100 meter nog voldoende extra capaciteit. De cijfers lieten zien: de geplande ontwikkeling levert geen parkeerproblemen op.

2. Rustige straten in Westdorpe

In Westdorpe, een dorp onder de rook van Terneuzen, werden wij door een projectontwikkelaar ingeschakeld om een parkeerdrukonderzoek uit te voeren. Voor het ontwikkelen van nieuwe woonruimte, moest worden vastgesteld of binnen de bestaande parkeerruimte nog een plekje beschikbaar was om de toename van één geparkeerd voertuig op te vangen.

In het onderzoeksgebied, binnen 100 meter van het pand, inventariseerden we in totaal 26 parkeerplaatsen. De metingen vonden plaats op twee werkdagnachten. Op beide momenten werden stonden slechts vijf voertuigen geparkeerd in de omgeving van het pand. Dit resulteerde in een bezettingsgraad van slechts 19%, ver onder de grenswaarde van 90% die de gemeente hanteert.

Met een restcapaciteit van maar liefst 18 parkeerplaatsen was de conclusie dan ook helder: er is ruim voldoende plek in de omgeving om een extra voertuig te parkeren.

3. Toenemende parkeervraag bij Kamerverhuur

In het centrum van Terneuzen werd een bestaand pand verbouwd om geschikt te maken voor kamerverhuur, een ontwikkeling die ervoor zorgt dat de parkeervraag toeneemt. 4-Traffic onderzocht of de verwachte toename in de parkeervraag binnen de grenzen van de parkeercapaciteit zou blijven.

In totaal onderzochten we 62 parkeerplaatsen in het onderzoeksgebied, waarvan 60 bestemd voor vergunninghouders. Op twee werkdagen, beide keren rond middernacht, voerden we de metingen uit. Op het drukste moment stonden er 52 voertuigen geparkeerd, waarvan 51 op plekken voor vergunninghouders. Dit komt neer op een bezettingsgraad van 85%, dus ook hier bleef de parkeerdruk mooi onder de grens van 90%. Daarmee toonden we aan dat ook deze ontwikkeling binnen de bestaande parkeerruimte kon worden opgevangen en kon de verbouwing dankzij het onderzoek en de rapportage van 4-Traffic doorgaan.

4. Parkeeronderzoek om extra woonruimte mogelijk te maken

Voor een gepland bouwproject in één van de groenste wijken van Terneuzen voerden wij een parkeeronderzoek uit. De eigenaar van het pand had bij de gemeente Terneuzen een vergunningaanvraag ingediend, waarna bleek dat er behoefte was aan inzicht in de actuele parkeerdruk rondom de locatie. Onze taak was het onderzoeken of er voldoende openbare parkeercapaciteit beschikbaar was om een toename van het aantal voertuigen te kunnen opvangen.

Het onderzoek werd uitgevoerd binnen een straal van 100 meter van de locatie, conform de richtlijnen uit de gemeentelijke parkeernota. In het onderzoeksgebied bevonden zich 86 openbare parkeerplaatsen, waarvan 85 ongereguleerd en één gereserveerd voor mensen met een handicap.

De parkeerdruk werd op drie werkdagnachten gemeten, telkens tussen 00:00 en 01:00 uur. Op het drukste meetmoment stonden 70 voertuigen geparkeerd, wat een bezettingsgraad van 83% op de gratis parkeerplaatsen betekende. Ook op de andere meetmomenten bleef de parkeerdruk onder de kritische grens van 90%. De restcapaciteit varieerde van 7 tot 10 vrije parkeerplaatsen per onderzoeksmoment.

Op basis van deze resultaten bleek de huidige openbare parkeerruimte toereikend voor de geplande ontwikkeling en kon het bouwproject doorgaan.

Terneuzen: vertrouwde grond voor 4-Traffic

Of het nu gaat om woningbouw, kamerverhuur of gemeentelijke vraagstukken: in Terneuzen voelen we ons als een vis in het water. Elk onderzoek start met een goede voorbereiding en eindigt met een gedetailleerd beeld van de situatie. Deze vier projecten illustreren hoe data, beleid en praktijk samenkomen in onze werkwijze en hoe we met betrouwbare inzichten bijdragen aan leefbare buurten en nieuwe ontwikkelingen.

Dankzij onze hoogwaardige onderzoeken en vlotte uitvoering helpen we onze klanten snel verder met hun geplande ontwikkeling. Door onze ruime ervaring in (onder andere) gemeente Terneuzen, weten we precies hoe we een onderzoek op maat opzetten en welke data nodig is in de rapportage. Zo nemen we onze opdrachtgevers al het werk uit handen.

4-Traffic ondersteunt bij nieuwe ontwikkelingen: snel, persoonlijk en vakkundig. Of het nu gaat om woningsplitsing of herontwikkeling, wij ontzorgen onze klanten bij vergunningsaanvragen rondom nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen. Met onze kennis van regelgeving en parkeeronderzoek zorgen we voor overzicht en rust in een complex proces.
Volg ons op LinkedIn voor wekelijkse updates over ons werk.

Delen:

Meer nieuws

Stel ons jouw vraag